Wat een goed gesprek voor verschil kan maken

We gaan al een tijdje terug, deze dame en ik. De dame in kwestie is intussen 82 en komt intussen al een jaar of 10 bij mij in de praktijk. Wat begon met een verhuizing en doorverwijzing van een collega naar mij omdat ik in de buurt zit, is uitgelopen op een jaarlijks terugkomende controle en de daarbij horende gesprekken.

Ouder worden

Wat ieder jaar weer duidelijk wordt is dat het met mevrouw en haar zolen goed gaat. Ze loopt makkelijker en plezieriger en ze wil ze vooral niets missen. Maar wat nog duidelijker wordt is dat ze het ouder worden en het verouderingsproces niet fijn vind. Ieder jaar vertelt ze weer dat het allemaal minder makkelijk gaat en dat ze iedere keer een stukje in moet leveren. Ze klaagt dan ook over het PHPD-syndroom (pijntje-hier-pijntje-daar syndroom). Ik persoonlijk moet iedere keer weer glimlachen als één van mijn oudere patiënten het over dit syndroom hebben.

“Ik val zo vaak”

Maar dit jaar is het anders. In het gesprek vertelt mevrouw dat ze toch de laatste tijd wel regelmatig valt en dat ze daardoor eigenlijk ook niet zo goed de deur uit durft. Want stel dat ik val en mijn heup breek, dan ben ik verder van huis.

Ik begin aan mijn controle en constateer dat de rechtervoet een afwijking in kracht van de voetheffers heeft. Nadat ik dit nog een keer check vertelt mevrouw dat de huisarts laatst ook wat aan die voet geconstateerd had, maar ze wist eigenlijk niet zo goed wat er precies aan de hand was. We besluiten een nieuwe afspraak te maken, zodat ik bij de huisarts op kan vragen wat er speelt en welk advies gegeven is.

Overleg met de huisarts

Een overleg met de huisarts wijst uit dat deze inderdaad laatst een klapvoet bij mevrouw geconstateerd had. De huisarts had mevrouw het advies gegeven om met de podoloog te overleggen en eventueel hulpmiddelen aan te laten meten.

In de eerste alinea had ik het over een dame. De patiënt in kwestie is dat ook. Alles klopt qua uiterlijk. Haren netjes, kleding op en top, schoenen en tas matchen: een echte elegante dame om te zien. Ze heeft de laatste jaren wel wat concessies gedaan in schoenkeus (de keus valt vaker op comfort en stevigheid dan op elegantie), maar met recht een dame!

Toeters en bellen

Met de nieuwe afspraak komt dan ook direct het probleem naar boven. De huisarts had het over hulpmiddelen gehad en hier was mevrouw op afgehaakt. In het gesprek kwam het heel duidelijk naar voren: ze was al oud en moest zoveel inleveren… moest ze dan nu ook aan de hele wereld laten zien dat ze oud was door met allerlei toeters en bellen aan het lijf te gaan lopen?

Ik besloot er even goed voor te gaan zitten en uit te leggen wat zo’n hulpmiddel (in dit geval een klapvoetbrace of peroneusveer) precies doet en waar het voor beschermt. Dat de kans op vallen zoveel kleiner wordt met de brace, dat dit hulpmiddel niet zichtbaar hoeft te zijn en dat ze met de brace waarschijnlijk weer gewoon de deur uit durft. Mevrouw beloofde me erover na te denken.

Helaas hoorde ik lange tijd niets meer, en vreesde ik dat ze toch niets gedaan had met het advies van zowel mij als de huisarts.

”Sorry dat ik zo eigenwijs was!”

Na drie maanden belde mevrouw mij opeens op:

“Sorry dat ik zo eigenwijs was! Ik heb intussen de brace die je adviseerde aan laten meten en er gaat een wereld voor me open. Ik ben niet meer gevallen en ik durf weer naar alle dingen die ik buiten de deur moet of wil doen. Jouw zooltjes draag ik nu samen met de brace en ik kan weer dingen die ik dacht niet meer te kunnen doen. Dank je wel, ook voor je geduld en het mij proberen te overtuigen dat ik er verstandig aan deed om een brace aan te laten meten.”

Hoe fijn het is dat ik als registerpodoloog het verschil kan maken. Soms alleen al door te luisteren, advies te geven en door te verwijzen en/of te overleggen met andere disciplines. Dit herinnert me weer aan waarom ik podoloog ben geworden: om mijn patiënten te helpen!

Vind een praktijk

Heeft u last van voetklachten? Onze Podozorgers staan voor u klaar! Met meer dan 100 Podozorg praktijken zit er altijd een Podozorger bij u in de buurt! Klik op de onderstaande knop en vind de dichtstbijzijnde Podozorg praktijk!

Vind een praktijk

Over de auteur

Dit artikel is mede mogelijk gemaakt door Nicole Drenth. Zij is (register) podoloog, MSU-echografist en aangesloten bij Podozorg Nederland. Deze groep gelijkgestemde podologen willen samen maar één ding: de allerbeste zijn in hun vak. Dat kan alleen bereikt worden als we blijven leren en ontdekken. Daarom delen zij hun kennis middels deze publicaties.

Wordt uw behandeling vergoed?

Bij de meeste zorgverzekeraars betaalt u aan de (register) podoloog alleen de eventuele eigen bijdrage. Wordt uw behandeling volledig vergoed, dan betaalt u natuurlijk helemaal niets. U hoeft de behandeling dan ook niet voor te schieten, uw (register) podoloog declareert rechtstreeks bij uw zorgverzekeraar.

Lees meer over vergoedingen

Onze patiënten aan het woord

Lees alle ervaringen

arrow_circle_left
  • format_quote

    Ervaring van Daniël

    “Ik ben zeer zeer tevreden over de wijze waarop de podoloog van Podozorg de pijn in mijn voet heeft verholpen. Ik liep al zeker een jaar met pijn in mijn rechter voorvoet!”

  • format_quote

    Ervaring van Marieke

    “Duidelijk overleg over de doelen en voortgang van de behandeling. Er wordt verder gekeken dan de klachten om onderliggende oorzaken te achterhalen.”

  • format_quote

    Ervaring van Ellen

    “Gisteren heb ik mij opgegeven voor de Vierdaagse en dankzij jouw hulp gaat het zeker goed komen met de voorbereidingen.”

  • format_quote

    Ervaring van Jesse

    “Zeer prettige en professionele bejegening. Ben al ruim 6 maanden aan het revalideren. Niet alleen het fysieke aspect , maar ook het mentale aspect krijgt aandacht.”

  • format_quote

    Ervaring van Henk

    “Afspraak maken ging echt vlot! Ik draag nu steunzolen waar ik met plezier op kan lopen en mijn voetklachten zijn in korte tijd verholpen.”

arrow_circle_right

Heeft u last van pijnlijke voeten?

Heeft u last van pijn of andere klachten bij het lopen of staan? U bent niet de enige!

In onze Podozorg praktijken doen we dagelijks ervaring en kennis op over een groot aantal voetklachten. Deze kennis en ervaring hebben we gebundeld en voor u beschikbaar gesteld.

Alles over voetklachten

Recente publicaties

  • Pijn onder de voorvoet

  • Hielspoor

  • Beknelde zenuw in de voorvoet

  • Pijnlijke achillespees

  • Kromme stand van de teen

  • Bult bij de kleine teen

Recente publicaties

  • 28 maart 2024

    Het inzetten van e-Health bij voetklachten

    E-Health biedt geavanceerde hulp bij voetklachten, versnelt herstel en verbetert therapietrouw voor duurzame gezondheid.

    Door Jacqueline Lakeman

  • 07 maart 2024

    Voetoefeningen bij hielpijn

    Effectieve rekoefeningen bij hielpijn voor verbeterde lenigheid en klachtenverlichting, aanbevolen door voetspecialisten.

    Door Ellen Karsdorp

  • 25 januari 2024

    Wintersport en voetklachten

    Tijdens de wintersport ontstaan veel voetklachten. Botbreuken, een ski-teen, neuroom van Morton en blauwe- en drukplekken zijn de meest voorkomende.

    Door Gijsbert Lalkens en Frank Henzen

  • 11 januari 2024

    Alles over beenlengteverschil

    Ontdek alles over beenlengteverschil: wat veroorzaakt het, welke klachten geeft het en hoe wordt het behandeld?

    Door Mienke van der Goot

  • 14 december 2023

    De expertise van de therapeut

    Verken de deskundige aanpak van Podozorg's therapeuten bij het behandelen van voetklachten met gespecialiseerde technieken.

    Door David Bosman

  • 16 november 2023

    De hielspoormythe

    Leer alles over de hielspoormythe: de misvattingen, oorzaken en behandeling van hielpijn, plus tips voor zelfzorg en preventie.

    Door Lisette de Graauw